Baas Corendon: 'We kúnnen niet stoppen met vliegen, we zijn verslaafd'

Vliegen is heel slecht voor het milieu, maar we kunnen er echt niet zomaar mee stoppen, denkt de directeur van Corendon, Steven van der Heijden. “We willen reizen, willen ontdekken. We zijn eraan verslaafd geraakt”, zegt hij in de podcast Geld of je Leven met Jeroen Smit.
Die verslaving komen we niet meer vanaf, maar als het allemaal duurzamer wordt, kan het allemaal, vindt Van der Heijden.Met Corendon zet hij in op onder andere ‘sustainable aviation fuel’, een biobrandstof. “We gaan binnenkort een klein percentage biobrandstof bijmengen. Dat kost ons een paar euro per vakantie, die we voorlopig uit eigen zak financieren”, zegt hij.
In de toekomst vindt hij echter dat de klant meer moet betalen. “Wat ik graag zou willen is dat er een Europese vliegbelasting komt van bijvoorbeeld 50 of 75 euro per ticket. En dat dat niet gaat naar de algemene middelen, maar dat op z’n minst de helft gaat naar de ontwikkeling van technologieën om de mobiliteit te verduurzamen. Dat kan van hyperloops tot de verduurzaming van brandstof zijn.”
Treinen
Van der Heijden biedt met zijn bedrijf all-inclusive reizen aan naar allerlei bestemmingen. Dat blijft hij doen, al vindt hij wel dat op kortere afstanden mensen moeten stoppen met het vliegtuig te pakken. "Treinreizen op die bestemmingen moet goedkoper zijn dan vliegen. Je moet op z’n minst een vergelijkbaar bedrag ervoor betalen. Dat dwingt mensen tot duurzame keuzes. Nu is duurzaam duur”, zegt hij.
De ceo ergert zich aan het gebrek aan tempo bij overheden bij het aanleggen van sporen. "Er is een grootschalige samenwerking en regie voor nodig", vindt hij. "We kunnen als Nederland rails aan gaan leggen tot aan de Duitse en Belgische grens, maar wat dan?"
Compenseren
Corendon biedt, net als veel andere touroperators en vliegmaatschappijen klanten aan om hun reis te compenseren. Dat doet bijna niemand, vertelt hij. "De samenstelling van het all-inclusive buffet is voor de meeste vakantiegangers belangrijker, en dat snap ik", zegt hij.
Verplicht compenseren ziet hij niks in, omdat mensen dan op vakantie gaan met een andere touroperator. Het werkt alleen als iedereen zich eraan houdt: "Het kan alleen door regelgeving", vindt hij.
Een ander standpunt lezen? Check ze hieronder
Lees ook over:
Klimaatactiviste en theoloog Rozemarijn van 't Einde: 'Vliegen wordt nooit iets goeds'
Lees ook over:
Vliegen mag best, maar moet wel meer kosten, vindt Frank Oostdam van ANVR
Lees ook over:
Esther van Lunteren gaat op vakantie met de trein: 'Vliegen mag zo bijzonder mogelijk blijven'
Lees ook over:
Reisondernemer Saskia Griep: 'Vakanties zijn mooi, maar het moet anders'
Lees ook over: