Deze snelgroeiende start-up denkt dé oplossing voor het retourprobleem te hebben

In Nederland worden er een hoop online bestelde producten teruggestuurd. De ondernemers achter start-up Returnista denken de oplossing te hebben gevonden hoe je dit aanpakt. "We willen naar een retourpercentage van 0."
Wie doet het niet? Meerdere maten of meerdere kleuren bestellen van een product om vervolgens thuis te kiezen en de rest terug te sturen. In Nederland worden er jaarlijks 60 miljoen producten retour gezonden en wereldwijd is er ook nog steeds een stijgende retourtrend te zien. De start-up Returnista wil daar verandering in brengen. "We willen bedrijven inzicht geven in hun retourproces om ze in staat te stellen duurzamere keuzes te maken", vertelt mede-oprichter Olivier Muller in Geld of je Leven (NPO Radio 1).
De data die Returnista aan webwinkels levert, is gedetailleerd. "Als mensen bijvoorbeeld 'achteraf betalen' gebruiken, is de kans dat een product retour komt weer groter." Ook wordt er door de start-up gekeken naar productsegmenten die winstgevend lijken maar door het hoge retourpercentage eigenlijk minder waardevol zijn voor webwinkels: "Dat zijn inzichten die webwinkels zelf niet hebben."
Het gouden ei
Volgens Muller zit de oplossing in het afschaffen van gratis retourneren en tegelijkertijd het ruilen van producten gratis te maken. Het eerste is niet nieuw, bijvoorbeeld Wehkamp en Zara deden het al. Maar het tweede, gratis ruilen, laat volgens Muller de klant beter nadenken over wat ze wel of niet koopt. Deze aanpak zou al voor 15 tot 20 procent vermindering van retouren zorgen. Dat hun methode aanslaat, blijkt wel uit het feit dat ze zijn opgenomen in de top 1000-lijst van snelgroeiende bedrijven in Europa van Financial Times.
Toch liggen de ambities van Returnista hoger: "We streven naar een retourpercentage van 0. Maar 10 procent, het retourpercentage van fysieke winkels, zou acceptabel zijn."