Dit is de Kwestie: Zijn we verslaafd aan de auto?

11 april 2023 · Leestijd 2 min

In een tijd waarin we het milieu niet meer willen belasten, lijken we afhankelijker van de auto dan ooit. Het moet minder, maar kunnen we dat ook?

We leven in een tijd waarin steden dichtslibben met auto’s, waarin we meer moeten bewegen en waarin het aantal verkeersdoden licht stijgt. Toch slagen we er maar niet in om de auto te laten staan.

Zijn we verslaafd aan de auto? Dit is de Kwestie (EO) zoekt dat uit.

Dit zijn de cijfers

Dit zijn de cijfers: de auto

Lees ook over:

Dit zijn de cijfers: de auto

Dit zijn de perspectieven

In de gemeente Utrecht komt steeds minder plek voor de auto. Dit omdat er in de toekomst simpelweg te weinig plek is, legt wethouder Lot van Hooijdonk (Mobiliteit) uit.

Dit is hoe er steeds minder plek komt voor de auto in Utrecht

Lees ook over:

Dit is hoe er steeds minder plek komt voor de auto in Utrecht

Met een autovrije wijk, zoals in Utrecht wordt gerealiseerd, sluit je volgens Peter Staal van de Koninklijke Nederlandse Automobiel Club oudere mensen uit. En dat is niet zo inclusief, zegt hij.

'Autovrije wijk sluit ouderen uit'

Lees ook over:

'Autovrije wijk sluit ouderen uit'

Onze samenleving is te veel ingericht op de auto, vindt 'fietsprofessor' Marco te Brömmelstoet. Dat moet en kan anders, vindt hij.

Dit is de grote plek van de auto in onze samenleving

Lees ook over:

Dit is de grote plek van de auto in onze samenleving

Zijn auto's het grootste gevaar in de stad? Autojournalist Carlo Brantsen noemt juist fietsers de grootste wegpiraten:

Autojournalist Carlo Brantsen: 'De grootste wegpiraten zitten op de fiets'

Lees ook over:

Autojournalist Carlo Brantsen: 'De grootste wegpiraten zitten op de fiets'

Een autovrije wijk is niet de oplossing, stelt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen. "Dan parkeren de mensen hun auto honderd meter verderop in een woonwijk."

Verkeerspsycholoog: 'Autovrije wijken verplaatsen het probleem een paar straten verderop'

Lees ook over:

Verkeerspsycholoog: 'Autovrije wijken verplaatsen het probleem een paar straten verderop'