GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger wil binnenlandse vluchten verbieden en privéjets beperken

In Frankrijk worden binnenlandse vluchten verboden. Nederland moet dat voorbeeld volgen, vindt Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (GroenLinks). "Hoe gaan we met zijn allen CO2 besparen? Het aan banden leggen van binnenlandse vluchten is daarin stap één", aldus Kröger.
Het Franse plan houdt in dat de binnenlandse vluchten, die ook met de trein goed te doen zijn, verboden worden. In Nederland is zo'n plan minder relevant, erkent Kröger: "Vluchten die binnen Nederland plaats vinden zien we weinig. Dat zijn in de meeste gevallen privéjets." Toch valt er juist op dit gebied winst te behalen, stelt ze: "Binnen de luchtvaart zie je dat privéjets sneller groeien dan de luchtvaart op zich. Dit zijn vaak hele korte vluchten, dat moet je aan banden leggen."
Schaarse ruimte
Bij sommige bedrijven nemen werknemers het vliegtuig om naar een vergadering te gaan. Daar moet een einde aan komen, stelt Kröger. "Als je met een privéjet naar Londen gaat, terwijl er een goede treinverbinding is, dan is het de vraag of die ene vlucht dat waard is. Als er voor dezelfde hoeveelheid uitstoot in een gewoon vliegtuig, dat tien keer zo zuinig vliegt, tien mensen kunnen vliegen", zegt Kröger. "We moeten die schaarse ruimte eerlijk verdelen. Dat betekent dat de grote vervuilers het meest moeten inleveren."
Motie ingediend
De regelgeving om het binnenlandse vliegverkeer en privéjets te beperken, is er nog niet. Daarom vraagt Kröger daar in de Tweede Kamer aandacht voor. "Voor het creëren van draagvlak van klimaatbeleid is het belangrijk dat grootste vervuilers het meest moeten inleveren. Daarom hebben we één motie over binnenlandse vluchten ingediend en een andere over brede regels om privéjets aan te pakken", aldus Kröger.