Hoe gaan we ontlezing tegen?

Kinderen lezen steeds minder. TikTok, Netflix, Minecraft: alles lijkt voor kinderen veel leuker, met alle gevolgen van dien.
Door de ontlezing komen steeds meer jongeren laaggeletterd van school en lopen ze het gevaar om een gebruiksaanwijzing of een bijsluiter van een medicijn niet te kunnen lezen. De cijfers liegen er niet om: in 2006 las 65 procent van de jongeren af en toe een boek, in 2021 was dat nog maar 40 procent. De helft van de 15-jarigen vindt lezen tijdverspilling.
Nederland daalde in 2019 ook flink in het driejaarlijkse Pisa-onderzoek, waar leesvaardigheid van 15-jarigen wordt onderzocht in 37 landen. Overal ging de leesvaardigheid achteruit, maar in Nederland nog veel harder dan in andere landen.
Wat nu? In Dit is de Dag gaven drie deskundigen een pitch!
CPB-directeur Eveline Aandekerk vindt dat we TikTok niet als vijand moeten zien, maar juist moeten omarmen:
Lees ook over:
CPNB: Praat over boeken op TikTok of in de McDonald's
Gerlien van Dalen van de Stichting Lezen pleit voor een bibliotheek op elke school:
Lees ook over:
Stichting Lezen: Zorg voor een bibliotheek op élke school
Leesexpert Ruud Hisgen vindt dat er meer aandacht moet zijn voor een bepaalde vorm van lezen: diep lezen.
Lees ook over: