Hoe geef je effectief aan goede doelen?

De feestdagen zijn vaak een moment waarop veel aan goede doelen wordt gegeven. Maar hoe weet je nou welk doel goed is? En hoe geef je effectief?
Ook in Nederland wordt veel gegeven aan goede doelen, bleek eerder dit jaar uit onderzoek van ABN Amro MeesPierson onder ruim duizend Nederlanders. Daaruit bleek dat 83 procent van de Nederlanders doneert aan goede doelen. Tweederde daarvan is trouw aan het goede doel waaraan geschonken wordt.
Er zijn vele goede doelen waar je aan kunt doneren, waardoor je soms de bomen in het bos niet meer ziet. Verschillende organisaties doen onderzoek naar goede doelen en stellen vragen als: bij welk doel maakt jouw gift de meeste impact? En bij welk doel gaat het meeste geld rechtstreeks naar het doel, in plaats van dat het opgaat aan overheadskosten (zoals marketingkosten en salarissen van personeel)? Op die manier kunnen ze iets zeggen over de effectiviteit van een bepaald doel.
Perspectieven
Om impact te maken hoef je nog niet eens enorme bedragen uit te geven, zegt Paul Smeets, hoogleraar filantropie.
Lees ook over:
Hoogleraar filantropie: 'Met weinig geld kan je een hoop impact maken'
De allermakkelijkste manier om geld te geven aan het goede doel, is gewoon via je salarisstrookje, ontdekte Sandra van Beest van The Social Handshake.
Lees ook over:
Hoe geef je effectief? Gewoon via je salarisstrookje
Net als bij de aanschaf van een tv, is het raadzaam om ook goede doelen met elkaar te vergelijken, zegt Bram Schaper van Doneer Effectief.
Lees ook over: