Luchtvaartdeskundige: 'Investeer in duurzame luchtvaart in plaats van een verbod op binnenlandse vluchten'

Moeten binnenlandse vluchten of privéjets worden verboden om de CO2-uitstoot te verminderen? Luchtvaartdeskundige Benno Baksteen vindt van niet. "Dat is geen goede oplossing. Privévluchten zijn een erg klein deel van het segment, je moet je druk maken over grotere dingen."
Afgelopen week ging het in de Tweede Kamer over zo'n verbod op binnenlandse vluchten. De reden daarvoor was een motie van GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger. Dat er iets moet gebeuren om de luchtvaart te verduurzamen is ook voor Baksteen duidelijk. "Je moet iets met luchtvaart doen, maar pak dan de grote dingen aan zoals de luchtvaart uitstootvrij te maken. Het op gang helpen van die verduurzaming van de luchtvaart, daar moet je in investeren", aldus Baksteen.
Korte termijn
Hij stelt dat die verduurzaming van de luchtvaart, ook op korte termijn mogelijk is. "Door tijd te investeren in het ontwikkelen van bijvoorbeeld biobrandstof en op lange termijn in elektrische brandstof, zoals waterstof." Omdat daar veel energie in zit benadrukt Baksteen het belang van vroeg beginnen. "Het is zonde van je energie om tijd te steken in een verbod op binnenlandse vluchten die op het geheel zo weinig verschil maken."
Motie biobrandstof
Wat volgens Baksteen een goede stap zou zijn is om een motie in te dienen voor biobrandstof: "Begin met het verplichten van het gebruik van biobrandstof, door bijvoorbeeld voor de helft op biobrandstof te vliegen. Dan stimuleer je die ontwikkeling en dan maak je mooie dingen mogelijk." Het heffen van belasting op korte vluchten is ook een optie, stelt hij. "Er komt een heffing op korte vluchten, maar die gaat de grote pot in. Die zou je moeten steken in verduurzaming", aldus Baksteen.