Luchtvaartjournalist: 'Vliegen wordt straks onmogelijk voor mensen met kleine beurs'

21 juli 2022 · Leestijd 3 min

Yteke de Jong, luchtvaartjournalist bij De Telegraaf, verwacht dat vliegen in de toekomst veel duurder gaat worden dankzij de maatregelen om de luchtvaart duurzamer te maken. “Vliegen wordt daarom straks een zaak voor de elite.”

Door Europese maatregelen zal een vliegticket in de toekomst 30 procent duurder worden, verwacht De Jong. “Dat blijkt uit meerdere onderzoeken en zou kunnen betekenen dat vliegen straks voor een grote groep mensen niet meer te betalen is. Daarom verwacht ik dat vliegen een zaak voor de elite wordt.”

Daarvoor wijst ze op het pakket Fitfor55: een groot pakket aan maatregelen van de Europese Unie dat de uitstoot van broeikasgassen met minstens 55 procent moet verminderen voor 2030 en de EU CO2-neutraal wil maken in 2055. Naast de vliegtaks zoals we die al kennen, behelst het pakket nog andere maatregelen zoals een kerosinetaks, duurdere uitstootrechten en een verplichting om alternatieve brandstoffen te gebruiken.

De Jong noemt de gevolgen ervan ingrijpend en stelt dat de opbrengsten van de taksen nog niet ten goede komen aan het milieu. “Je zou denken: door het gebruik van alternatieve brandstoffen wordt het groener, maar als de opbrengsten van bijvoorbeeld duurdere uitstootrechten puur een melkkoe zijn, dan wordt de luchtvaart er ook niet groener mee.”

Ook wijst ze erop dat opbrengsten van de huidige vliegtaks niet rechtstreeks ten goede komen aan het milieu, maar in de algemene middelen van de overheid terecht komen. De vliegbelasting, dat 7,85 euro per passagier bedraagt, levert nu 200 miljoen euro per jaar op en staat op de planning om volgend jaar te worden verdriedubbeld naar 24 euro. “Je zou daar een deel van kunnen gebruiken en daar pleit de sector ook voor.”

Disbalans

Volgens De Jong is de luchtvaartsector op dit moment hard bezig met verduurzaming. “Maar dat is niet makkelijk omdat veel technieken nog in de kinderschoenen staan. Het valt me wel op dat er een disbalans is in de discussie over mobiliteit. Zo hoor je nauwelijks iets over scheepvaart, terwijl die sector ook sterk vervuilend is. Op dit moment is het aandeel van de luchtvaartsector in de uitstoot 3 procent. Bij elke stap die de luchtvaart zet naar vergroening, wordt vaak negatief gereageerd.”

Daarbij stelt ze dat onze inspanningen tot duurzaamheid in andere delen van de wereld in het niet vallen. “De Europese luchtvaart heeft op wereldschaal een aandeel van 11 procent”, zegt De Jong. “Wat betreft de Nederlandse luchtvaart maken onze groene inspanningen nog minder uit, terwijl ze ons uit de markt prijzen met allerlei duurzame ambities. We kijken erg van uit onze beperkte Nederlandse bril. We willen het beste jongetje van de klas zijn, maar gaat de rest van de wereld daar straks ook in mee?”

Zo wordt er nog steeds een verdubbeling van het luchtverkeer voorspeld, zegt ze. “Wereldwijd treden steeds meer mensen toe tot de middenklasse. De vraag naar vliegen zal alleen maar toenemen zoals het er nu uitziet.”

Check ook alle andere perspectieven!

Baas Corendon: 'We kúnnen niet stoppen met vliegen, we zijn verslaafd'

Lees ook over:

Baas Corendon: 'We kúnnen niet stoppen met vliegen, we zijn verslaafd'
Klimaatactiviste en theoloog Rozemarijn van 't Einde: 'Vliegen wordt nooit iets goeds'

Lees ook over:

Klimaatactiviste en theoloog Rozemarijn van 't Einde: 'Vliegen wordt nooit iets goeds'
Vliegen mag best, maar moet wel meer kosten, vindt Frank Oostdam van ANVR

Lees ook over:

Vliegen mag best, maar moet wel meer kosten, vindt Frank Oostdam van ANVR
Reisondernemer Saskia Griep: 'Vakanties zijn mooi, maar het moet anders'

Lees ook over:

Reisondernemer Saskia Griep: 'Vakanties zijn mooi, maar het moet anders'
Esther van Lunteren gaat op vakantie met de trein: 'Vliegen mag zo bijzonder mogelijk blijven'

Lees ook over:

Esther van Lunteren gaat op vakantie met de trein: 'Vliegen mag zo bijzonder mogelijk blijven'
Dit is de dagkwestieopinievisietoekomst...

Als we naar hetzelfde kijken, zien we vaak iets anders. Dit is de dag is een perspectieven-carrousel waar verschillende opinies rond de actualiteit worden verzameld en gecureerd. Je krijgt altijd een perspectief te zien dat zich buiten je eigen bubbel bevindt.

Laat je inspireren

Misschien ook wat voor jou

Moet iedereen op vakantie kunnen met het vliegtuig?

Moet iedereen op vakantie kunnen met het vliegtuig?

Vliegvakanties zijn deze zomer enorm in trek, zien reisorganisaties. Na twee jaar corona willen veel mensen graag weer op vakantie met het vliegtuig. Dit ondanks de extreme drukte en lange rijen op Schiphol en de gevolgen voor het klimaat.

Lees meer