Marit van Egmond (CEO Albert Heijn): 'Een verplicht klimaatkeurmerk is een goed idee'

27 oktober 2022 · Leestijd 3 min

In de supermarkt zou een verplicht keurmerk voor het klimaat moeten komen, vindt Marit van Egmond, topvrouw van de grootste supermarkt van Nederland: Albert Heijn. In Geld of je Leven vertelt ze hoe ze omgaat met de duurzame dilemma’s van deze tijd.

Op gebied van klimaat is Albert Heijn al goed onderweg, stelt Van Egmond. Sinds vier jaar is ze CEO van Albert Heijn en houdt ze zich bezig met klimaatkwesties en hoe ze klanten kan stimuleren om duurzame keuzes te maken. Een klimaatkeurmerk is een van de mogelijkheden waar nu over gedacht en gesproken wordt. "Ik denk absoluut dat het mensen helpt wanneer je een mooi simpel logo op producten neerzet."

Verschil maken

Het gaat om een soort Nutri-Score, maar dan voor het klimaat, beschrijft Van Egmond. "Het moet begrijpelijk zijn. En je moet een keuze kunnen maken op het schap wat de verschillen tussen producten laat zien. Waardoor er ook een verschil in het koopgedrag van mensen komt."

Tot dusver heeft Van Egmond nog geen goede voorbeelden langs zien komen, wat het volgens haar moeilijk maakt om het idee op korte termijn te introduceren. "Zo'n keurmerk moet wel op feiten gebaseerd zijn en laten zien dat je als consument echt een verschil kunt maken. Een logo op een kassabon gebaseerd op gemiddeldes van productcategorieën werkt niet wanneer een pak melk uit Nederland of uit Frankrijk komt. Die hebben al een andere klimaatscore. We zoeken naar een systeem wat dat verschil echt laat zien."

Het 'beter voor' keurmerk

Wat wel een stap in goede richting is is het 'Beter voor koe, natuur en boer' keurmerk. "Met dit keurmerk werken we aan een beter klimaat en laten we de natuur beter achter. We werken met 450 melkveehouders en met hen hebben we een programma opgesteld waarin staat hoeveel een koe buiten moet staan." Ook afspraken over dierenwelzijn en biodiversiteit staan in het programma waarmee Van Egmond zichtbaar hoopt te maken hoe Albert Heijn duurzame keuzes maakt.

Dilemma's

Het maken van keuzes met oog op klimaat levert in sommige gevallen wel moeilijke afwegingen op. Zo leveren verschillende telers het hele jaar aardbeien aan Albert Heijn. Maar met de hoge energieprijzen is het soms een duurzamere keuze om deze toch uit Spanje te laten komen. "We hallen alles zo dichtbij mogelijk en zo ver als dat nodig is", zegt Van Egmond. 

Of de aardbeien in de winter helemaal uit de schappen moeten in plaats van ze uit een ander land te halen vindt Van Egmond een spannende beslissing. "We moeten zo veel mogelijk producten eten die in het seizoen zijn. Met recepten proberen we dat ook te stimuleren, dat is niet alleen lekker maar ook het voordeligst. Maar we zijn gewend aan veel keuze, dat is nou eenmaal hoe de wereld geworden is."