Vliegen mag best, maar moet wel meer kosten, vindt Frank Oostdam van ANVR

21 juli 2022 · Leestijd 3 min

We moeten veel bewuster gaan reizen, zegt Frank Oostdam van ANVR, de brancheorganisatie voor alle ondernemingen in de reisbranche. Hij verwacht niet dat de consument daar zelf om gaat vragen. Daarom pleit hij om milieukosten op te nemen in vliegtickets.

Reizen zou meer een voorrecht moeten zijn, vindt Oostdam. “Doodgewoon vanwege het feit dat we wat bewuster zullen moeten gaan reizen. Dat betekent dat alle milieukosten in de prijs daarvan verwerkt moeten worden. Ik ben ervan overtuigd dat de prijs van mobiliteit uiteindelijk inclusief alle sociaal-maatschappelijke milieukosten moet zijn.”

Hij snapt dat veel mensen na corona er graag even van willen profiteren dat er eindelijk weer gevlogen kan worden. “Maar uiteindelijk moeten we wel op realistische wijze aan de slag gaan en bewuster op reis gaan. Dat betekent dat je ook eens met de trein gaat.”

Daarnaast kunnen we onze vliegreizen zelf ook anders inrichten om dit te verduurzamen, zegt hij. “Dat begint dat heel simpel. Je probeert bijvoorbeeld niet met een tussenstop te vliegen. Ook kan je wat langer op een bestemming blijven, in plaats van veel korte vluchten te doen. Dat is een verandering van het consumptiepatroon.”

Is de consument daartoe bereid? Op dit moment niet, vindt Oostdam. “Zo is wordt op dit moment de gelegenheid geboden tot compensatie voor de CO2-uitstoot van je vlucht. Daar wordt weinig gebruik van gemaakt. Dus ik heb er weinig fiducie in dat de klant daar op dit moment zelf om gaat vragen.”

Uiteindelijk is de verduurzaming van het vliegen de verantwoordelijkheid van iedereen die erbij betrokken is, vindt hij. “Overheid, reisorganisaties en nadrukkelijk ook de consumenten, alleen die vragen er niet om. Het probleem met vakanties is dat veel mensen 48 weken van het jaar wel aan duurzaamheid doen en dat in het stemhokje ook belangrijk vinden. Maar niet als je op het punt staat om zelf op vakantie te gaan.”

Daarom moet de prijsprikkel belangrijker worden, besluit hij. “Dan moet het product maar wat duurder worden zodat de klant er überhaupt niet over na kan denken.” Hij gelooft dat de luchtvaartsector zal slagen in de opgave om straks te voldoen aan het Klimaatakkoord en te voldoen aan de opgelegde criteria per 2030 en 2050. “In de tussentijd maken we het product duurzamer.”

Benieuwd naar andere meningen?

Luchtvaartjournalist: 'Vliegen wordt straks onmogelijk voor mensen met kleine beurs'

Lees ook over:

Luchtvaartjournalist: 'Vliegen wordt straks onmogelijk voor mensen met kleine beurs'
Baas Corendon: 'We kúnnen niet stoppen met vliegen, we zijn verslaafd'

Lees ook over:

Baas Corendon: 'We kúnnen niet stoppen met vliegen, we zijn verslaafd'
Klimaatactiviste en theoloog Rozemarijn van 't Einde: 'Vliegen wordt nooit iets goeds'

Lees ook over:

Klimaatactiviste en theoloog Rozemarijn van 't Einde: 'Vliegen wordt nooit iets goeds'
Esther van Lunteren gaat op vakantie met de trein: 'Vliegen mag zo bijzonder mogelijk blijven'

Lees ook over:

Esther van Lunteren gaat op vakantie met de trein: 'Vliegen mag zo bijzonder mogelijk blijven'
Reisondernemer Saskia Griep: 'Vakanties zijn mooi, maar het moet anders'

Lees ook over:

Reisondernemer Saskia Griep: 'Vakanties zijn mooi, maar het moet anders'

Wat vind jij van dit standpunt?

Kies één van de opties en bekijk hoe de meningen over dit artikel verdeeld zijn.

Misschien vind je dit artikel een goed verhaal of misschien vind je de mening toch wat kort door de bocht. Je kan dan op de knop drukken die wat jou betreft de mening in het artikel het best omschrijft. Nadat je je mening gegeven hebt door op één van de knoppen te klikken, zie je meteen hoe andere bezoekers het artikel beoordelen - en dat kan nog best verrassend zijn!