Moeten we stoppen met vliegen?

Vliegvakanties zijn deze zomer enorm in trek, zien reisorganisaties. Na twee jaar corona willen veel mensen graag weer op vakantie met het vliegtuig. Dit ondanks de extreme drukte en lange rijen op Schiphol en de gevolgen voor het klimaat.
Vliegtickets zijn nauwelijks belast, op dit moment kennen we alleen de vliegtaks van 7,84 euro per passagier. Het kabinet wil dit volgend jaar verdriedubbelen naar 24 euro.
Moeten vliegvakanties toegankelijk zijn voor iedereen of is het een privilege?
Lees eens deze perspectieven op die vraag:
Lees ook over:
Baas Corendon: 'We kúnnen niet stoppen met vliegen, we zijn verslaafd'
Lees ook over:
Klimaatactiviste en theoloog Rozemarijn van 't Einde: 'Vliegen wordt nooit iets goeds'
Lees ook over:
Esther van Lunteren gaat op vakantie met de trein: 'Vliegen mag zo bijzonder mogelijk blijven'
Lees ook over:
Vliegen mag best, maar moet wel meer kosten, vindt Frank Oostdam van ANVR
Lees ook over:
Luchtvaartjournalist: 'Vliegen wordt straks onmogelijk voor mensen met kleine beurs'
Lees ook over:
Reisondernemer Saskia Griep: 'Vakanties zijn mooi, maar het moet anders'
Moeten we binnenlandse vluchten aan banden leggen?
Zijn binnenlandse vluchten nog wel van deze tijd? In Frankrijk vindt men van niet, daar worden deze korteafstandsvluchten verboden. Moet Nederland dat voorbeeld volgen?
Tweede Kamerlid Suzanne Kröger (Groen Links) vindt van wel. Ze dient een motie in:
Lees ook over:
GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger wil binnenlandse vluchten verbieden en privéjets beperken
Luchtvaartdeskundige Benno Baksteenis vindt van niet:
Lees ook over: