Retailexpert: 'Acties als Black Friday zijn positief voor de economie’

Veel consumenten doen op Black Friday hun best om scherpe deals te pakken te krijgen. Een goede zaak? Retailexpert Erik Wemmes denkt van wel.
Elke gelegenheid wordt aangegrepen om business te genereren, zegt Wemmes. "Bij Black Friday is dat ook zo." Zeker twintig jaar geleden kwam het fenomeen overwaaien uit Amerika, vertelt hij. "Mensen worden enthousiast gemaakt om met korting van 30, 40 of 50 procent allerlei artikelen te kopen. Daarbij gaat het om een beperkt aantal soort artikelen. Het is niet zo dat alles ineens 30 of 40 procent goedkoper is geworden. Het gaat vooral over apparatuur en kleding."
Extra omzet
Van bepaalde producten kopen retailers van tevoren veel in. “Als retailer genereer je extra omzet, omdat je met lagere winstmarges genoegen kan nemen. Wil je een kwartje als winst maken, dan haal je doorgaans een lagere omzet", legt hij uit. "Wil je veel dubbeltjes, haal je een hogere omzet.”
Heeft Black Friday een positieve invloed op de economie? “Ik denk van wel", zegt Wemmes. "Elke actie die georganiseerd wordt, omzet genereert en mensen stimuleert om geld uit te geven, is positief voor de economie. Geld moet stromen, luidt daar het verhaal. In coronatijd kon je het daarom ook merken toen mensen minder geld uitgaven.”
Prijzen verhogen
Aan het adres van retailers klinkt nog wel eens het verwijt dat ze doelbewust in de voorafgaande maanden de prijzen verhogen, zodat de aanbiedingen groter lijken. “Als je een artikel koopt wat je een dag eerder ook nog kon kopen, maar nu 30 tot 50 procent minder is, dan is de aanbieding voor jou 100 procent echt."
Het fenomeen waarbij prijzen stiekem eerst verhoogd worden, is iets wat (los van Black Friday) meer geldt voor de supermarkt, zegt Wemmens. "In de zomermaanden zie je nog weleens dat prijzen een beetje verhoogd worden. Als mensen terugkomen van vakantie zeggen ze dat ze de prijzen hebben verlaagd, maar dan hebben ze in eerste instantie marge opgebouwd."
Klimaat
Vanuit andere hoek klinkt ook kritiek op Black Friday, vanwege de effecten van ons koopgedrag op het klimaat. "Het belangrijkste als je dingen koopt, is om je wel even af te vragen: heb ik het werkelijk nodig of niet? De één heeft geld zat en koopt wat hij of zij leuk vindt, maar de meeste mensen hebben dat niet." Tegelijk vindt hij de invloed van belangenverenigingen herbij wel hoog: "We leven in een vrij land en mogen zelf bepalen wat we doen. Ik vind dat we elkaar die vrijheid moeten gunnen."