Retailexpert: 'Mensen hoeven hun praatje aan de kassa echt niet te missen'

21 juli 2022 · Leestijd 2 min

Volgens retailexpert Eva Rutten heeft de kassaloze supermarkt zowel voordelen voor de consument als voor de winkel.

“De retailer past het businessmodel aan en laat het personeel veel meer werk in de winkels doen, zoals schoonmaken, het vullen van de schappen en zorgen dat vragen beantwoord kunnen worden. Voor consumenten zijn de voordelen dat je voor een kleine boodschap snel naar buiten kan en niet in de rij hoeft te staan.”

Onderzoeker TU Delft: ‘Kassaloze supermarkten zijn zeker de toekomst, maar willen we dat?’

Lees ook over:

Onderzoeker TU Delft: ‘Kassaloze supermarkten zijn zeker de toekomst, maar willen we dat?’

Ze verwacht niet dat de kassaloze supermarkten straks op elke straathoek te zien zijn. “Ik denk met name in high traffic locaties: plekken waar veel mensen snel boodschappen willen doen. Maar als je echt voor de week boodschappen wil doen, zie ik dat niet voor me. Daar zijn de kassa’s niet op ingericht.”

Ze is dan ook niet bang dat mensen straks hun praatje aan de kassa missen. “De persoon die eenzaam thuis zit en voor wie boodschappen het doen het uitje van de dag is, zal dat nog steeds bij allerlei kassa’s kunnen waar zelfs personeel specifiek voor deze doelgroep zit. Dus afhankelijk van de locatie is daar zeker nog ruimte voor.”

Zorgen over de technologie en de data die het verzamelt, heeft ze niet: “Wat ik begrijp, is dat er gewoon heel duidelijke afspraken over zijn. De biometrische informatie die eruit komt, zoals vingerafdrukken en het gezicht, mag niet gebruikt worden. Wat dat betreft denk ik wel dat retailers zich echt aan de regels zullen houden.”

De informatie over klanten die het systeem met zich meebrengt, kan juist veel met zich meebrengen: “Misschien krijgen we veel meer informatie van andere kanten waar we als marketeers weer veel mee kunnen doen om de klant te dienen.”