Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Spoiler alert: nee

Kun je uit de schulden komen door jezelf autonoom te verklaren?

Geschreven door Luuk Rijneveld

11 april 2024 · 11:22

Update: 11 april 2024 · 11:34

In gesprek met

Foto van Chris Bakhuis

Chris Bakhuis

Voorzitter Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders

“Vlucht nou niet de schijnwerkelijkheid in, je komt er nooit onderuit.”
Foto van Chris Klomp

Chris Klomp

Journalist

“Deze mensen hebben hulp nodig. Het zijn kwetsbare mensen die zichzelf niet staande kunnen houden.”

In het kort

Mensen die autonoom zijn vinden dat de regels in Nederland niet voor hen gelden en dat de regering geen controle over ze mag hebben. Ze willen vrij zijn en zich losmaken van het 'systeem' waarin ze leven, zoals het betalen van belasting. Deze beslissingen zijn in strijd met de wet, en daarom beland je als autonoom vaak in grote moeilijkheden.

Wat denk jij?

Heb jij er wel eens aan gedacht om 'gewoon' geen belasting te betalen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

61%

39%

aantal reacties: 624

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Steeds meer mensen in Nederland willen autonoom worden

Sinds de komst van corona zien deurwaarders het aantal mensen dat zichzelf soeverein of autonoom verklaart toenemen. Vroeger ging dit om een kleine groep mensen, maar tegenwoordig zijn er naar schatting bijna 10.000 Nederlanders die zichzelf autonoom verklaren. Een zorgwekkende groei, want veel van deze autonomen raken van de regen in de drup en komen in financiële problemen, zien organisaties.

Wat gebeurt er als je geen belasting betaalt?

Als je stopt met het betalen van belasting, worden er stappen genomen om ervoor te zorgen dat je dat geld tóch aan de belastingdienst geeft. In eerste instantie ontvang je een aanmaning, een eerste waarschuwing. Daarna volgt er een dwangbevel, een laatste waarschuwing. Betaal je na deze waarschuwingen nog niet? Dan komen er deurwaarders langs om beslagleggingen uit te voeren.

Deurwaarders kunnen beslag leggen op eigendommen, zoals bijvoorbeeld je auto. Ook kan er beslag worden gelegd op je loon of de toeslagen die je ontvangt. Bij de laatste stap wordt je huis in beslag genomen en verkocht. Het duurt meestal een paar jaar voordat het proces van beslaglegging voorbij is. Uiteindelijk zijn de gevolgen van het niet betalen van belasting altijd erger dan wanneer je wel belasting betaalt.

Dit is de discussie

Hoe los je dit probleem op?

Wat moet je doen als mensen geen belasting meer willen betalen? Volgens Chris Bakhuis, voorzitter van de Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) is het noodzakelijk dat we deze ‘autonome’ mensen zo snel mogelijk helpen om te voorkomen dat ze in een vicieuze cirkel terechtkomen. Daarnaast draait de maatschappij vaak op voor de kosten van deze langdurige procedures. 

Chris Bakhuis

KBvG

“Als de gemeente eraan te pas moet komen, zijn de kosten voor de maatschappij. Maar uiteindelijk moeten mensen zoveel mogelijk hun eigen schulden oplossen. Daarom moeten we er op tijd bij zijn zodat kostenverhogende eisen niet nodig zijn.”

Journalist Chris Klomp zegt dat mensen die ‘autonoom’ zijn, niet luisteren naar wat een deurwaarder te vertellen heeft. Hij vindt dat er een bewindvoerder moet zijn die deze mensen kan ondersteunen bij het beheren van hun werk en bezittingen.

Chris Klomp

Journalist

“Je moet een bewindvoerder aanstellen. Autonomen maken zichzelf van alles wijs en komen daarmee in enorme problemen. We hebben vijf, zes jaar geleden gezien dat mensen dan gewoon op straat worden gezet.”

Bij de KBvG ontwikkelen ze initiatieven om burgers in problemen te ondersteunen. Een bewindvoerder zou kunnen helpen, maar het heeft niet de directe voorkeur.

Chris Bakhuis

KBvG

“Er kan ook meer spelen dan financiën. De burger moet weer perspectief krijgen, en dat is maatwerk. Het kan iedereen overkomen en hulp is altijd mogelijk! Vlucht nou niet de schijnwerkelijkheid in, je komt er nooit onderuit.”

Wat denk jij?

Heb jij er wel eens aan gedacht om autonoom te worden? En hoe denk je daar nu over?

  • 5 september 2023 · 13:14

    Ja, ik heb dit wel 1 dag overwogen toen ik er 10 jaar geleden wat over op internet las. Toen heb ik mijn wat slimmere vriendjes online gevraagd of dat überhaupt mogelijk was en we hebben er hartelijk om gelachen en daarmee was de kous af. Probleem met mensen tegenwoordig is dat ze denken dat ze god zijn, lijkt het wel. En ze geen weerwoord accepteren.

  • 8 september 2023 · 15:42

    Nee ik heb daar nooit serieus over nagedacht. Waar ik wel eens over nagedacht heb is dat de belastingdienst eens moet stoppen met die belachelijk hoge rente te heffen op geld wat ze krijgen. Als je niet kunt betalen bijvoorbeeld helpen ze je helemaal de vernieling in. Maar goed. Autonoom zijn zou wel leuk zijn als je dan afspraken kunt maken over wat je betaald net als grote bedrijven maar verder is het een grote fantasie.

  • va

    vanrooijharold

    27 januari 2024 · 08:07

    Nee,ik denk dat het iets is voor a sociale mensen. Autonoom? prima,maar geen plichten dan ook geen rechten.

  • mu

    mustafayilmaz5313

    28 april 2024 · 00:09

    Ik zit al ruim 3 ton in de schulden, ik heb inmiddels al 2 jaar geen adres , ik heb me uitgeschreven en de schuldeisers die de brieven sturen krijgen die retour of ze kunnen het niet sturen omdat ik niet meer ingeschreven ben bij de brp, ik heb ook geen zorgverzekering meer ik werk wel ik betaal, ik let goed op mijn gezondheid en ik gebruik als ik ziek wordt altijd alternatieve geneeskunde. Ik werk zwart, mijn inkomen is volledig cash, ik verblijf bij een vriend, en ik maak me allang niet meer druk om de schuldeisers. Ze (een paar van de schuldeisers) hebben me keer een voorstel gedaan per mail om te kiezen wat ik wil betalen om de zaak af te lossen, heb ik niet gedaan. Uiteindelijk betalen de instanties en de ondernemers de deurwaarder om geld te innen. Maar de deurwaarder kan geen succes boeken omdat er niks te halen valt. Geen rekening , geen adres , niks staat op mijn naam. Wat er dan gebeurt is vaak de instanties en/of de ondernemers steken helemaal geen geld meer in bij de deurwaarders om geld te innen want dit kost ze alleen maar meer geld. Sluiten ze de dossier. Als je zelfstandig zonder adres en met cash inkomen kan leven, kun je dit alleen doen. Anders niet. Want met bitcoins kun je niet in de ah afrekenen.

Wil je deze reactie verwijderen?

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Heb jij er wel eens aan gedacht om 'gewoon' geen belasting te betalen?

Klik hieronder om je antwoord te geven

61%

39%

aantal reacties: 624

Wil je deze reactie verwijderen?


Heb jij er wel eens aan gedacht om autonoom te worden? En hoe denk je daar nu over?

  • 5 september 2023 · 13:14

    Ja, ik heb dit wel 1 dag overwogen toen ik er 10 jaar geleden wat over op internet las. Toen heb ik mijn wat slimmere vriendjes online gevraagd of dat überhaupt mogelijk was en we hebben er hartelijk om gelachen en daarmee was de kous af. Probleem met mensen tegenwoordig is dat ze denken dat ze god zijn, lijkt het wel. En ze geen weerwoord accepteren.

  • 8 september 2023 · 15:42

    Nee ik heb daar nooit serieus over nagedacht. Waar ik wel eens over nagedacht heb is dat de belastingdienst eens moet stoppen met die belachelijk hoge rente te heffen op geld wat ze krijgen. Als je niet kunt betalen bijvoorbeeld helpen ze je helemaal de vernieling in. Maar goed. Autonoom zijn zou wel leuk zijn als je dan afspraken kunt maken over wat je betaald net als grote bedrijven maar verder is het een grote fantasie.

  • va

    vanrooijharold

    27 januari 2024 · 08:07

    Nee,ik denk dat het iets is voor a sociale mensen. Autonoom? prima,maar geen plichten dan ook geen rechten.

  • mu

    mustafayilmaz5313

    28 april 2024 · 00:09

    Ik zit al ruim 3 ton in de schulden, ik heb inmiddels al 2 jaar geen adres , ik heb me uitgeschreven en de schuldeisers die de brieven sturen krijgen die retour of ze kunnen het niet sturen omdat ik niet meer ingeschreven ben bij de brp, ik heb ook geen zorgverzekering meer ik werk wel ik betaal, ik let goed op mijn gezondheid en ik gebruik als ik ziek wordt altijd alternatieve geneeskunde. Ik werk zwart, mijn inkomen is volledig cash, ik verblijf bij een vriend, en ik maak me allang niet meer druk om de schuldeisers. Ze (een paar van de schuldeisers) hebben me keer een voorstel gedaan per mail om te kiezen wat ik wil betalen om de zaak af te lossen, heb ik niet gedaan. Uiteindelijk betalen de instanties en de ondernemers de deurwaarder om geld te innen. Maar de deurwaarder kan geen succes boeken omdat er niks te halen valt. Geen rekening , geen adres , niks staat op mijn naam. Wat er dan gebeurt is vaak de instanties en/of de ondernemers steken helemaal geen geld meer in bij de deurwaarders om geld te innen want dit kost ze alleen maar meer geld. Sluiten ze de dossier. Als je zelfstandig zonder adres en met cash inkomen kan leven, kun je dit alleen doen. Anders niet. Want met bitcoins kun je niet in de ah afrekenen.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.