Ga naar inhoud Ga naar menu

Inloggen bij

Jouw perspectief is belangrijk! Als je ingelogd bent kan je reacties plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.

Post... Weet je wat dat kost?!

Een postzegel wordt nóg duurder: dit ben je straks kwijt voor een kaartje naar oma

Geschreven door Marinka Wagemans en Steve Oosterkamp

7 mei 2024 · 12:00

Update: 7 mei 2024 · 13:17

In gesprek met

Foto van Yteke de Jong

Yteke de Jong

Journalist bij De Telegraaf

"Als je wil dat er brievenbussen blijven bestaan, dan moeten we er post in gooien. De realiteit is dat we dat niet doen."
Foto van Peter de Waard

Peter de Waard

Volkskrant-columnist

"Ik heb nooit begrepen waarom de post zo nodig naar de beurs moest. Niemand heeft er plezier aan gehad."

In het kort

We gaan meer betalen voor het versturen van geboortekaartjes, rouwpost en brieven. De prijsstijging is onvermijdelijk, zegt PostNL, omdat ze nog steeds vijf dagen per week post bezorgen, terwijl er veel minder post is en de kosten steeds hoger worden. Is het misschien een goed idee als de post weer een taak van de overheid wordt?

Wat denk jij?

Moet de post weer een taak van de overheid worden?

Klik hieronder om je antwoord te geven

80%

6%

14%

aantal reacties: 139

Wil je deze reactie verwijderen?

Dit is de situatie

Postzegels worden duurder

Heeft jouw beste vriend of vriendin een kindje gekregen? Is je broer of zus verhuisd? Of mag je vader of moeder de verjaardagstaart aansnijden? Dan is het natuurlijk leuk om even een kaartje te sturen.

Als jij iemand bent die trouw een kaartje stuurt, dan heb je vast wel gemerkt dat je een stuk duurder uit bent dan een paar jaar geleden. De prijs van een postzegel is namelijk flink gestegen en vanaf juli doet PostNL er nog een schepje bovenop.

Wat denk jij?

Stuur jij wel eens een kaartje?

Klik hieronder om je antwoord te geven

54%

36%

10%

aantal reacties: 181

Wil je deze reactie verwijderen?

Het postbedrijf ziet namelijk dat mensen steeds minder brieven versturen. De hoeveelheid post die PostNL verwerkte lag in de eerste maanden van dit jaar maar liefst 12% lager dan in 2023. Ondertussen heeft het bedrijf wel te maken met stijgende kosten. Maurice Unck, directeur bij PostNL, legt uit dat het bedrijf niets anders kan dan de prijs van een postzegel verhogen:

Maurice Unck.
© ANP

Maurice Unck

Directeur PostNL

"We vinden het niet leuk om consumenten met deze tussentijdse tariefwijziging te moeten confronteren. Het is echter nodig omdat we nog steeds vijf dagen per week de post bezorgen, maar er veel minder post is en de kosten almaar hoger worden."
Hoe duur wordt een postzegel?

De prijs van een postzegel gaat op 1 juli met 5 cent omhoog tot €1,14. De laatste keer dat de prijs omhoog ging was per 1 januari dit jaar. Toen ging de prijs van €1,01 naar €1,09. Ook het versturen van brieven naar het buitenland wordt opnieuw duurder. Dat gaat vanaf juli €1,80 kosten in plaats van €1,75. Ook gaat de prijs voor het sturen van een aangetekende brief met 1 euro omhoog.

Hoeveel omzet draait PostNL?
PostNL draaide in het eerste kwartaal van dit jaar 765 miljoen euro omzet, terwijl dat een jaar eerder in dezelfde periode nog 783 miljoen euro was. Het grootste deel van deze opbrengsten kwamen uit de verwerking van pakketten.

Het bedrijfsresultaat was 9 miljoen euro negatief, tegen een positief resultaat van 7 miljoen euro een jaar eerder.

Wat denk jij?

Quizvraag: Welk recordbedrag betaalde een verzamelaar in 2022 voor twee zegels met koningin Wilhelmina uit 1924?

Klik hieronder om je antwoord te geven

48%

45%

7%

aantal reacties: 84

Wil je deze reactie verwijderen?

Het antwoord vind je onderaan het artikel.

Dit is de discussie

Moet de post weer een overheidstaak worden?

Vroeger verzorgde de PTT de post, een bedrijf waarvan de overheid tot de beursgang in 1994 de enige aandeelhouder was. Tot 2005 was de overheid nog steeds een belangrijke aandeelhouder. In 2006 verkocht de staat de laatste 8% aandelen van het bedrijf.

Is het misschien een goed idee als de post weer een taak van de overheid wordt? Volkskrant-columnist Peter de Waard zegt in Dit is de Dag (EO) dat hij denkt van wel. Hij vindt dat het bezorgen van de post een nutsfunctie is en dat het niet gaat om de commerciële activiteiten.

Nu is PostNL juist een beursgenoteerd bedrijf, dus moet het zich waar maken voor de beleggers: het moet winst maken. Volgens De Waard krijgt de voorzitter van de raad van bestuur daar een enorm salaris voor. Iets dat niet meer nodig zou zijn als de overheid de post weer gaat regelen.

Peter de Waard.
© EO / Dit is de Dag

Peter de Waard

Volkskrant-columnist

"Ik heb nooit begrepen waarom de post zo nodig naar de beurs moest. Niemand heeft er plezier aan gehad. Beleggers ook niet, want de koers is van een tientje gezakt naar een euro. Breng het terug naar de staat, net als de NS. Je gaat de politie toch ook niet privatiseren?"

Yteke de Jong, journalist bij de Telegraaf, gelooft niet in die oplossing. Volgens haar is het verhogen van de postzegelprijs gewoon een tactiek van PostNL. Ze denkt dat het bedrijf op die manier probeert af te dwingen dat het niet langer vijf dagen per week de post hoeft te bezorgen. PostNL wil de Postwet aanpassen, waarin staat dat dit verplicht is. Drie dagen per week de post bezorgen kan overigens prima, vindt De Jong.

Yteke de Jong.
© EO

Yteke de Jong

Telegraaf-journalist

"Als je post wil ontvangen, of je wil dat er brievenbussen blijven staan in de straten, dan moeten we er post in gooien. Maar de realiteit is dat we dat gewoon niet doen. Ik weet niet of het heel efficiënt is als de post door een staatsbedrijf gerund wordt. PostNL heeft de hele infrastructuur nog en ze laten de gewone post deels met brievenbuspakketjes meegaan. Misschien moeten we eerst naar een tussenstap gaan: vragen of er partijen in de markt zijn die wel vijf dagen per week de post willen bezorgen."

Peter de Waard vindt dat de post hoe dan ook vijf dagen per week bezorgd moet worden, iets wat gegarandeerd kan worden als de overheid de taak weer overneemt. Drie dagen per week is voor hem echt te weinig. Daarbij wijst De Waard ook op de sociale functie van de postbode.

Peter de Waard.
© EO / Dit is de Dag

Peter de Waard

Volkskrant-columnist

"De postbode is heel belangrijk voor veel ouderen en mensen die het moeilijk hebben, die weinig mensen zien. Zij slaan iedere dag een zucht van opluchting dat ze eindelijk eens iemand zien. Die mensen zitten echt te wachten op de post. En daarnaast is het ook belangrijk dat je bijvoorbeeld geboortekaartjes zo snel mogelijk krijgt, mensen willen dat toch direct weten. Ik zou het jammer vinden als er geen postbodes meer door de straat gaan. Ze zorgen toch ook voor sociale controle. Het is een bekend iemand die over straat loopt, een beetje zoals de wijkagent."

Volgens Yteke de Jong lijkt het erop dat De Waard een beetje in vervlogen tijden leeft.

Yteke de Jong.
© EO

Yteke de Jong

Telegraaf-journalist

"Mijn postbode ken ik niet, maar ik ken wel mijn pakketbezorger. Je zal toch toe moeten naar minder bezorgdagen. Ik denk dat dit wel realistisch is, gezien het aantal poststukken dat we nog met z'n allen versturen. We hebben ooit besloten met z'n allen dat de post geen staatsdienst is. Dat het handig is om het in een commercieel bedrijf onder te brengen. Het is niet reëel dat de staat dit weer in eigen beheer gaat nemen, dus we zullen toch naar een compromis moeten zoeken."

Dit is het debat

Luister onze podcast

Ben je benieuwd naar het hele gesprek in Dit is de Dag (EO)? Luister hieronder naar de podcast, waarin presentator Tijs van den Brink in gesprek gaat met Volkskrant-columnist Peter de Waard en Telegraaf-journalist Yteke de Jong.

De weergave van Spotify vereist jouw toestemming voor social media cookies.

Toestemmingen aanpassen

Dit maakten we ook

Bekijken

Moet het doodschieten van zwerfkatten stoppen?

Bekijken

Zonnepanelen steeds duurder: moet je ze nog kopen?

Wat denk jij?

Vind jij de prijsstijging van postzegels begrijpelijk?

  • co

    coreck89

    12 mei 2024 · 23:42

    Het kaartje aan oma en dergelijke is nooit de core business geweest van de PTT. Zakelijke post was en is de belangrijkste tak van sport, de overheid betaald niet voor niets al jaren miljoenen subsidie aan postnl voor het legen van de oranje bussen en het bezorgen van die particuliere post. Dat is bijzaak, nogmaals het gaat om de zakelijke post. Ik ben voor het nationaliseren van de post, omdat ik denk dat de post nog jarenlang min of meer kiet kan spelen, en een overheid zonder winstoogmerk kan dat prima faciliteren. Ook met het oog dat er duizenden mensen werken als postbezorger die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. Als de post verdwijnt zullen velen van hen nergens meer aan de bak komen en helemaal afhankelijk worden van de staat. Dus ook uit sociaal oogpunt zou ik de post overeind houden als overheid zijnde. In de toekomst die steeds ingewikkelder wordt en arbeid een privilege gaat worden ( je moet echt veel kunnen en je ook kunnen blijven ontwikkelen om bij te blijven) lijkt het mij zaak om bepaalde sectoren levend te houden om kwetsbare mensen aan het werk te houden. Postnl zelf helpt de post om zeep, echt zonde. The race to the bottem.

Wil je deze reactie verwijderen?

Antwoord quizvraag: Het stukje papier was ooit maar een dubbeltje waard, maar de erfgenamen van een postzegelverzamelaar kregen in 2022 maar liefst €530.000 voor twee postzegels met koningin Wilhelmina uit 1924.

WhatsApp

Iets toevoegen?

Een onderwerp tippen?

app direct de redactie

Onze reacties


Moet de post weer een taak van de overheid worden?

Klik hieronder om je antwoord te geven

80%

6%

14%

aantal reacties: 139

Wil je deze reactie verwijderen?


Stuur jij wel eens een kaartje?

Klik hieronder om je antwoord te geven

54%

36%

10%

aantal reacties: 181

Wil je deze reactie verwijderen?


Quizvraag: Welk recordbedrag betaalde een verzamelaar in 2022 voor twee zegels met koningin Wilhelmina uit 1924?

Klik hieronder om je antwoord te geven

48%

45%

7%

aantal reacties: 84

Wil je deze reactie verwijderen?


Vind jij de prijsstijging van postzegels begrijpelijk?

  • co

    coreck89

    12 mei 2024 · 23:42

    Het kaartje aan oma en dergelijke is nooit de core business geweest van de PTT. Zakelijke post was en is de belangrijkste tak van sport, de overheid betaald niet voor niets al jaren miljoenen subsidie aan postnl voor het legen van de oranje bussen en het bezorgen van die particuliere post. Dat is bijzaak, nogmaals het gaat om de zakelijke post. Ik ben voor het nationaliseren van de post, omdat ik denk dat de post nog jarenlang min of meer kiet kan spelen, en een overheid zonder winstoogmerk kan dat prima faciliteren. Ook met het oog dat er duizenden mensen werken als postbezorger die kwetsbaar zijn op de arbeidsmarkt. Als de post verdwijnt zullen velen van hen nergens meer aan de bak komen en helemaal afhankelijk worden van de staat. Dus ook uit sociaal oogpunt zou ik de post overeind houden als overheid zijnde. In de toekomst die steeds ingewikkelder wordt en arbeid een privilege gaat worden ( je moet echt veel kunnen en je ook kunnen blijven ontwikkelen om bij te blijven) lijkt het mij zaak om bepaalde sectoren levend te houden om kwetsbare mensen aan het werk te houden. Postnl zelf helpt de post om zeep, echt zonde. The race to the bottem.

Wil je deze reactie verwijderen?

Inloggen bij

Super dat je jouw perspectief wil delen! Log in om je reactie te plaatsen.

Door in te loggen bevestig je dat je de Algemene Voorwaarden en Privacyverklaring van de EO hebt gelezen en begrepen.

Hulp nodig?

Check de veelgestelde vragen.